Sydney ( deel 2)

1 november 2017 - Sydney, Australië

Dinsdag 31 oktober

Om 6.45 uur gaan we ontbijten, de bus naar de Blue Mountains vertrekt om 7.45 uur, we hebben dus even de tijd. Bij onze ophaalplaats zitten al twee mensen in de bus en na nog wat mensen op verschillende locaties te hebben opgehaald vertrekken we richting Blue Mountains. Het is een rit van ongeveer 90 km en je merkt wel het verschil op de highway rondom Sydney is het aanmerkelijk drukker dan in de Red Centre. We     pauzeren bij een soort picknick plaats aan een water waar we worden voorzien van frisdrank  en overheerlijke koekjes. De chauffeur/ reisleider maakt gelijk van de gelegenheid gebruik het geld te innen van diegene die geen voucher hebben. We gaan weer de bus in naar het eerste uitzichtpunt op de Blue Mountains, de Lincoln Rock. Het weer werkt mee, het is droog, wel wat bewolking en aan de frisse kant. De Blue Mountains zijn inderdaad blauw. Dit ontstaat door het evaporeren ( verdampen van de olie) uit de Eukaliptus bladeren. We gaan verder naar de Jamison Valley, waar we een wandeling maken naar de Katoomba waterval, maar er is weinig water dus is de waterval niet echt een spectaculair. Het is ondertussen tijd voor de lunch die we gebruiken in Leura, een toeristisch plaatsje met veel souvenir gebeuren.

Na de lunch rijden we verder naar de meest gefotografeerde rotsen in de Blue Mountains, de “three Sisters”. Voor de Aboriginals bijzondere rotsen waar veel legendes aan zijn opgehangen. Van de gids krijgen we er natuurlijk ook een te horen. Je mag ervan geloven wat je wil. Met de scenic gondelbaan dalen we af naar de bushwalk, een pad dat is aangelegd om op hoogte te wandelen door een woud. Zou een regenwoud moeten zijn maar daarvoor vond ik de luchtvochtigheid niet hoog genoeg. De wandeling kwam ook langs een oude mijn waar een beeld staat van een mijnkarretje dat getrokken wordt door een paard. Stelt niet zoveel voor maar als je er wat langer bij in de buurt blijft staan zie je de Chinezen op en af het paard klimmen voor de foto, vermakelijk. Met de scenic railway gaan we weer omhoog.

We gaan weer op weg naar Sydney en rijden nog even door het Olympisch dorp waar in 2000 de spelen zijn gehouden. Ziet er allemaal nog prachtig uit en wordt ook nog gebruikt. Sydney is een van de weinige steden waarvoor de spelen rendabel zijn geweest. We besluiten de tour met een boottocht langs de havens van Sydney en na het onderdoorvaren van de Harbour Bridge gaan we van boord en wandelen we naar ons hotel. Even omkleden voor het diner en na het diner maar bijtijds naar bed want het was toch wel een vermoeiende dag.

Woensdag 1 november

Het is al weer onze laatste dag in Sydney. We ontbijten om 8 uur en wandelen naar het centrum over de inmiddels bij ons bekende William Street . Dit keer lopen we verder door de Park Street en komen uit bij de Sydney Town Hall en de St. Andrew Cathedral. Twee schitterende gebouwen,de Yakkaranda’s die er voor staan bloeien  prachtig, dat maakt het mooie plaatje compleet. We gaan verder naar  Queen Victoria Building, nog zo’n prachtig gebouw en dit kunnen we ook van binnen bezichtigen. Prachtig gebouw met in het midden een knots van een kerstboom, vanaf de grond tot aan de tweede verdieping versierd met Swarovski. Het schittert je tegemoet. In het gebouw zitten wat duurdere juwelierszaken  en een aantal koffiecorners waar de koffie voor gangbare bedragen wordt verkocht. We wandelen weer verder richting Darling Harbour over de Pyrmont Bridge. Uitzicht over de haven en de skyline zijn ook hier weer prachtig. Nu nog het hoogtepunt van de dag: de Sydney Tower op. Met de lift omhoog en kaartjes gekocht, dan verder met de lift tot bij het uitzicht platform. Om daar te komen worden de rugzakken gecontroleerd en ga je zelf door de scan. Het uitzicht is prachtig, je kan rondom lopen en zo zien we dat we alle hoogtepunten wel hebben bekeken op een na : The Finger Warf. , dat gaan we dus nog doen. Schitterde oud scheepswerf gebouw dat heel mooi is opgeknapt en waar nu een hotel, restaurantjes en een expositieruimte voor grotere kunstwerken inzit. Door de Victoria Street lopen we richting ons hotel. Sydney is een prachtige stad die een bezoek waard is. Vanavond maken  we het niet laat want om 3.30 uur staat de taxi voor de deur die ons naar de luchthaven brengt.

1. Annelie Bijl:
    1 november 2017
    Prachtige foto,s van de The Blue Mountains, jullie zullen zeker genoten hebben.
    Ook The Finger Wharf ziet er geweldig uit, daaraan kun je wel zien hoe het vroeger was.
    In ieder geval was het weer een leuk verslag. Weer een goede vlucht gewenst en we kijken weer uit naar jullie volgende belevenissen. Groetjes
  2. WiSi:
    2 november 2017
    Indrukwekkende, prachtige, mooie en bijzondere verhalen/foto's.
    Nog veel plezier en heerlijk verder genieten.
    Lieve Gr. WiSi
  3. Hans en Hermien:
    2 november 2017
    Dank je wel voor weer een mooi verslag en foto's. Kom je nog Europeanen tegen of alleen Chinezen?
    Nog veel plezier voor het rest van reis.
    Lieve groeten van Hans en Hermien
  4. Otto en Anneke:
    2 november 2017
    Bedankt voor de mooie foto’s en verschlag. Ja, Sydney is de moeite waard. We hopen dat jullie weer een goede vlucht hadden en we verheugen ons op de volgende verhalen. Waar zijn jullie nu? Liefs en groetjes.
  5. Ad:
    3 november 2017
    Hele mooie verhalen we verheugen ons weer op de volgende, je zou er zo naar toe gaan en de foto's zijn ook heel mooi.
    Hoe lang blijven jullie er nog?
    Gr van ons