Canmore

Vrijdag 31 augustus
Het was de op een na laatste nacht in ons hemelbed.
We rijden tegen negenen van de camping in Banff en een half uur later zijn we al in Canmore en dat is dan ook meteen buiten het Banff National Park. Het is nog te vroeg om de camping op te zoeken daarom willen we de Three Sisters gaan bezoeken.( waar hebben we die ook al eens gezien?) De weg daar naar toe is echter onverhard en buiten dat we met de camper geen onverharde wegen mogen rijden is het ook geen pretje met de camper door allerlei gaten en bulten te rijden. Alle potten en pannen protesteren heftig. Dat wordt dus geen bezoek aan de Three Sisters.
We hebben onderweg een bord gezien met Canmore Nordic Center en gaan daar een kijkje nemen. De langlauf- en biathlonwedstrijden van de Olympische spelen van 1988 waren in Canmore.
In het hoofdgebouw is ook een toeristen informatie dus daar gevraagd naar een mooie wandeling in de omgeving. Weer geweldig vriendelijk te woord gestaan door een heel aardige jonge man. Op de platte grond aangegeven wat we zouden kunnen wandelen en dat was daar maar 5 Km vandaag, de Grassi Lake wandeling. Maar overal staan met grote letters waarschuwingsborden voor beren die erg actief zijn in de omgeving, speciaal deze tijd van het jaar omdat er dan zoveel bessen rijp zijn en daar zijn beren dol op. Je kan ze dan beter niet tegenkomen. Aangeraden wordt om berenspray mee te nemen dat verkrijgbaar is in de winkel tegenover de info. De spray is te koop maar ook te huur. Het is onze laatste dag dus wij gaan voor de huur. Dat is in Canada niet zo eenvoudig, eerst op en i-pad de nodige gegeven van alle personen in de groep, adres en tel enz. Handtekening eronder dat je alles goed hebt begrepen en dan nog een legitimatiebewijs achterlaten voor je eindelijk de spray meekrijgt nadat er natuurlijk ook is uitgelegd hoe je de spray moet gebruiken in geval van nood.
Gewapend met berenspray op pad, het is een wandeling van ongeveer twee uur en het begint,  zoals we inmiddels gewend zijn weer met een hele klim en we hadden nog wel voor de eenvoudige route gekozen. De uitzichten over Canmore zijn prachtig en boven is een meer met bijzonder helder groen water,
We nemen de moeilijke weg terug zodat we een rondwandeling maken. De moeite wordt beloond met prachtig zicht op een waterval. Inmiddels wordt het moeilijk te zeggen welke waterval de mooiste is, ze zijn zo verschillend maar wel allemaal indrukwekkend.
Terug naar het Canmore Nordic Center om de spray terug te brengen en mijn rijbewijs op te halen. We besluiten daar een hapje te eten, het ziet er allemaal goed uit en we hebben wel trek na de wandeling.
Inmiddels is het tijd om de camping op te zoeken, snel gevonden want zo groot is het in Canmore allemaal niet.
Nog even het centrum ingelopen langs een nieuw aangelegde trail langs het water. Het ziet er mooi uit en er wordt nog veel moois bij gebouwd. Het centrum lijkt wel wat op Banff, ook echt gericht op de wintersport.
Het wordt tijd om de koffers in te pakken en de camper op te ruimen want die moet schoon worden ingeleverd. Johan maakt de cabine schoon en ik pak de koffers in. We maken kennis met de buren en spelen een spelletje bulabal. Kan moeilijk uitleggen hoe het werkt maar het is een Canadees spel. Misschien is er iets van te vinden op internet. We zitten nog een tijdje buiten rond een gasvuur  te praten met de buren maar om negen uur wordt het toch echt te koud en gaan we de camper in.
Morgen op tijd opstaan en naar Calgary rijden waar we de camper weer bij Fraserway gaan inleveren en naar de luchthaven worden gebracht.

Zaterdag 1 september
Om 06.00 uur loopt de wekker af en gaan we ons klaarmaken voor onze rit naar Calgary. Daar leveren we de camper in en moeten nog even wachten op vervoer naar de luchthaven, het is druk bij de verhuurder, ze doen goede zaken.
Op de luchthaven vinden we snel onze weg en nu is het wachten op de vlucht. Winkelen valt hier niet mee, er zijn maar een paar shops.
De vakantie zit erop. Het was de moeite waard. Canada is een mooi land met vriendelijke bevolking en een prachtige natuur.
Ik wil iedereen bedanken die trouw mijn blog heeft gelezen en daarop een reactie heeft gegeven.
Wellicht tot een volgend blog.

1. Antoine en Jeanne:
    Welkom thuis.
  2. Hans en Hermien:
    1 september 2018
    Goede reis naar huis en bedankt voor de mooie verslagen.
    Lieve groeten
  3. Annelie Bijl:
    1 september 2018
    Het was een fantastisch reisverhaal en we hebben ervan genoten jullie weer een goede reis terug naar ons kikkerlandje. Groetjes Dick en Annelie
  4. Patrick Bijl:
    Welkom thuis.
    Door jullie prachtige verhalen was net alsof we er zelf bij waren.
  5. Maarten en Tineke:
    2 september 2018
    Goede reis en welkom thuis.
  6. Betty en Lou:
    Corrie en Johan,
    Dank voor jullie reisblog. Geniet van de laatste dag.
    Last but not lest: heel goede en veilige reis en gezond en wel weer thuis.
  7. Peer:
    2 september 2018
    Mooie verhalen Corrie! Je bent in het mooiste deel van Canada geweest. Leuk om dat zo te lezen. Goeie reis naar huis! Peer en Rin
  8. Leo:
    Mooie verhalen! Welkom terug