Gladstone

11 november 2017 - Gladstone, Australië

Vrijdag 10 november

Vanochtend weer ontbeten bij Dan en Steph, die hadden er weer wat moois van gemaakt, een foto waard. Waar krijg Brusselse wafels met verse aardbeien voor het ontbijt? Hier kan ik wel op teren tot vanavond.

Rond half negen zijn we richting Gladstone vertrokken onze voorlaatste plaats waar we overnachten. Een stop gemaakt in het plaatje Mirim Vale, dat nog aardig in de stijl van de jaren 20 van de vorige eeuw is gebleven. Het ziet er allemaal wat kneuterig uit. Heb het idee dat dit niet de rijkste streek van Australië was. Vanuit Gladstone zouden we een tocht maken over het Great Barrier Reef, dus een toeristenbureau opgezocht. De dame bij de balie was heel behulpzaam en heeft voor ons geïnformeerd naar de mogelijkheid om met een boot het rif op te gaan. Vanwege de harde wind, die ook morgen wordt verwacht, heeft het geen zin om met een boot met glazen bodem, waarmee normaal wordt gevaren, het rif op te gaan. Je ziet dan niets vanwege het zand dat door de wind wordt verplaatst. Dat heeft dus geen zin. We besluiten om een ferry te nemen naar Curtis Island. Hopelijk zien we zo nog wat van het rif.

We gaan nog even het centrum van Gladstone in, maar het is inmiddels al over vijf uur geweest , dus de meeste winkels zijn dicht. Ja het is hier vroeg op en vroeg af, Australiërs zijn ochtendmensen. Kijken wat morgen ons brengt.

Zaterdag 11 november.

Om 7 uur gaan we ontbijten, we willen de boot van 8 uur naar Curtis Island nemen. De boot ligt al klaar, het is niet druk. Erst varen we naar Qoin Island waar een persoon van boord gaat die wordt opgehaald met een 4WD, ook hier doe je niets met een gewone personen auto. We varen verder naar Farmers Point op Facing Island. Daar staan wat vakantiehuizen, er gaat weer een persoon van boord. De volgende stop is Curtis Island een behoorlijk groot eiland waar wat mensen van en aan boord gaan. Het is niet makkelijk varen tussen de eilanden, er liggen heel wat zandbanken. Het uitzicht is mooi en er gaat een rust vanuit. Na twee uur varen zijn we weer terug in Gladstone.

We maken een wandeling naar het station. Dat ziet er goed uit maar is dicht want er vertrekt voorlopig geen trein. Dat gebeurt pas vanavond, de trein naar Cairns. Achttien uur in de trein dan ben je in Cairns wat zo’n 1500km noordelijk ligt.

Gladstone is een echte industriestad en voor de toeristen is er buiten de boottochtjes niet zo veel te beleven. Jammer dat we niet het Reef op konden, maar je kan niet alles hebben. Bij deze harde wind zouden we niet veel hebben gezien en ook snorkelen was niet mogelijk. Jammer.

We gaan ons voorbereiden op de vlucht van morgen naar Brisbane. Als het meezit kunnen we morgen ook Brisbane nog verkennen. Maandag vliegen we van Brisbane naar Bangkok en dan verder naar Brussel. De vakantie zit er bijna op!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annelie Bijl:
    11 november 2017
    Jammer van het Barrier Rif maar we denken wel dat jullie kunnen terugblikken op een mooie en welgeslaagde vakantie maar helaas aan al dat moois komt ook weer een einde.
    Geniet nog even van Brisbane en wij wensen jullie een veilige en goede terugreis toe.
    Groetjes
  2. Hans en Hermien:
    11 november 2017
    Wat een mooie verhalen. Bijna het eind van deze mooie reis.
    Wij wensen jullie een goede terugreis.
    Lieve groeten van Hans en Hermien