Sydney

30 oktober 2017 - Sydney, Australië

Zondag 29 oktober

Om 7.30 uur ontbeten, we wilden op tijd op de luchthaven zijn. De auto ingeleverd, koffers afgegeven en nu nog even tijd voor de vlucht  vertrekt. Naast de luchthaven is een post van de Flying Doctors, Johan heeft de moed ( 36 gr)om er naar toe te lopen en nog wat foto’s te schieten. Nog even door de security en dan kan de vlucht van 2 uur en 50 min beginnen. Ben benieuwd hoe Sydney is na 6 dagen in de Outback.

We landen om 16.15 uur op Sydney AirPort, (de tijd in Sydney),wij moesten dus ons horloge weer 1,5 uur vooruit zetten. Zo gaat de dag wel snel voorbij. Op de luchthaven een taxi genomen. Dat gaat in Australië ook even anders,dan in Europa,je sluit aan bij de rij wachtende en dat is keurig afgezet met een hekwerk dus niemand gaat voor zijn beurt.  Omdat wij met vier personen en bagage een ruime taxi nodig hebben wordt door de taxiwacht een grote taxi aangewezen. Het werkt perfect , niks voordringen of geruzie.

Naam en adres van ons hotel opgegeven maar dat bleek ook voor de taxichauffeur niet zo makkelijk te vinden, maar het kwam goed. We zitten vlak bij de haven en het uitgaanscentrum van Sydney. Ingecheckt, koffers op de kamer gezet en nog even de omgeving van het hotel verkend. Via de receptie een tour geboekt naar de Blue Mountains die we dinsdag gaan doen. Heerlijk Thais gegeten en nog plannen gemaakt voor morgen. Het is wel even wennen aan de drukte van de stad maar we zijn wel heel benieuwd naar morgen.

Maandag 30 oktober

Afgesproken weer om acht uur te gaan ontbijten en we vinden tegenover het hotel een klein Chinees zaakje die ons een smakelijk ontbijt serveert. Dan beginnen we aan onze wandeling door  Sydney. Alles wat we willen zien ligt op loopafstand. We beginnen bij de St. Mary Cathedral, een prachtige kerk. Ook binnen, het goud glimt je tegemoet. Buiten de kerk staat een enorm beeld van de vorige paus die in 2008 een bezoek aan Sydney heeft gebracht. We lopen via Hyde Park met de Archibald fontein door naar de botanische tuin en vandaaruit naar het Opera House. Wat een geweldig gebouw. Het is veel mooier dan op de foto’s, groot en van alle kanten prachtig. We lopen er omheen en maken natuurlijk ook de nodige foto’s. Langs de haven lopen we naar de Rocks de oudste wijk van Sydney, er staan veel monumentale havengebouwen die er ook nog heel goed uitzien. Goed onderhouden. Daarna natuurlijk naar de Harbour  Bridge, net als het Opera House het gezicht van Sydney. We maken een wandeling over de brug naar een van de pijlers die je kunt beklimmen, wat wij gedaan hebben. Prachtig uitzicht over Sydney, de moeite waard. De bogen van de brug zijn ook te beklimmen in een speciaal pak waarmee je dan vastgemaakt wordt aan een soort railing. Wij  slaan deze beurt over, is meer voor durfallen. Op weg terug naar ons hotel komen we langs de oudste pub van Sydney en omdat we vonden dat  we wel een biertje hadden verdiend lopen we er naar binnen en nemen er een. Het smaakte heerlijk. Na 7,5 uur slenteren besluiten we dat het even genoeg is voor vandaag, zoeken we even het hotel  op.

Om zes uur hebben we weer afgesproken en staan verbaasd als we buiten komen. Het is minstens 10 Gr afgekoeld en het waait behoorlijk. Dus toch maar een vestje meenemen. We gaan op zoek naar een behoorlijk restaurant en komen uit bij het Holiday Inn waar we genieten van de maaltijd en de heerlijke fles Australische wijn. Op tijd naar bed want morgen staan de Blue Mountains op het programma, benieuwd wat we daar gaan zien.

1. Annelie Bijl:
    30 oktober 2017
    Prachtig allemaal weer, de cathedraal doet ons denken aan Christchurch, maar het uitzicht over de stad Sydney is prachtig en vooral dat blauwe water doet het ,em.
    Dinsdag veel plezier bij de Blue Mountains. Groetjes
  2. Jeanne Smeding:
    31 oktober 2017
    Jeanne en Ton Smeding
    31.10.2017
    Maar goed dat jullie een behoorlijk goede fysieke conditie hebben, veel succes verder,
    Lieve groetjes.
  3. Otto en Anneke:
    31 oktober 2017
    Mooie foto’s. Komt me bekend voor. Met de hop on hop of kun je ook veel zien. Liefs.