Hervey Bay/ Fraser Island

9 november 2017 - Hervey Bay, Australië

Woensdag 8 november

Na het ontbijt vanochtend weer in de auto gestap Het landschap onderweg is wisselend,heuvelachtig met bossen maar ook veel weidegrond waarop wat koeien grazen. Om 12.00 uur zijn we in Urganan, een plaatsje naast Hervey Bay. Net uit de auto gestapt vragen een paar mannen , die daar wandelden, of we de Arend al gezien hadden. Wat bleek: in een boom die aan het water staat zit een enorm nest van een visarend, met twee jongen. De moeder visarend kwam net aanvliegen met een vis in haar klauwen en ging die boven op een electriciteitsmast op zitten eten. De jonge vogels in de boom kregen voorlopig niets. Wie weet moesten zij al zelf voor hun eten zorgen, zo klein waren ze ook niet meer

Urganan heeft een pier die honderd jaar geleden is gebouwd en toen meer dan 1 km lang was. Hij is nu 200 meter kleiner maar nog steeds de moeite waard er overheen te lopen, dat hebben wij dus gedaan. Daarna een boelingsnureau gezocht waar we de overtocht naar Fraser Island konden boeken. Het plan was om dit met onze 4WD te doen. Dit werd echter afgeraden. Fraser Island is een echt zandeiland met geen enkele verharde weg. De kans dat je ook met een 4WD vast komt te zitten is erg groot.  Wil je toch zelf met je eigen wagen gaan dan moet je materiaal meenemen om de auto te kunnen uitgraven. Dat zagen wij niet zitten. Het wordt dus een tocht met een bus die daar speciaal voor is uitgerust. Morgen om half acht worden we opgehaald.

S-middags nog een flinke wandeling gemaakt langs de kust, dat kan hier heel goed, de boulevard minstens 10 km lang. Ook nu kwamen we weer bij bomen waar honderden vliegende honden in hangen. Hier heten ze “ flying fox”. Tegen de avond worden die dieren wakker en vliegen dan uit op jacht naar voedsel. Dat uitvliegen is een prachtig gezicht, de vleugels hebben een behoorlijk spanwijdte en zijn bijna doorzichtig. Na alles bekeken te hebben zijn we op weg naar ons hotel maar gelijk bij een restaurant binnengelopen want in de directe omgeving van het hotels is niets te vinden en om nog een keer heen en weer te lopen zagen we niet zitten.

Het was weer een geslaagde dag, benieuwd hoe Fraser Island morgen is.

Donderdag 9 november

Vanochtend ontbeten bij Dan en Steph (nooit van gehoord). Volgens de foto’s in het restaurant hebben ze eens een prijs gewonnen van Beste Kok van Australië. Ze hebben ook een kookboek geschreven. Dat zegt natuurlijk nog niets over ons ontbijt maar na het nuttigen daarvan moeten we oordelen dat de prijs wellicht terecht was. Het was geweldig en zag er ook heel origineel uit. Na het ontbijt terug naar het hotel, we zouden om 07.20 opgehaald worden voor de tour naar Fraser Island. Alles ging op tijd en na een uurtje varen kwamen we op Fraser Osland aan. Daar stond de bus die is e hele dag over het zandeiland zou vervoeren. Eerst bezochten we lake macKenzie, een zoetwater meer op Fraser Island. Het is groot met bijzonder mooie zandstranden. Even de sandalen uit en de temperatuur van het water gemeten, zeker 25gr. Voor zwemmen was de tijd tekort. Op naar de bushwalk. Op Fraser Island staat het oudste regenwoud ter wereld wat  op zandgrond staat. Er staan prachtige oude varens. Wat pok bijzonder is, er stroomt daar een watertje over echt wit zand. Normaal zou het zand het water opnemen, maar hier is de bodem zo verzadigd dat het water er overheen stroomt.

De lunch zat ook in het pakket en was heerlijk, boven verwachting. Toen kwam de rit over het strand. De oceaan was behoorlijk ruw. Het was laag water maar door de harde wind was het water niet overal voldoende teruggetrokken om over het strand te kunnen rijden en moest een alternatieve route worden genomen. Wij kwamen al gauw tot de conclusie dat we dit met onze 4WD niet hadden kunnen doen. Zelfs wagens die beter op het strand zijn uitgerust kwamen vast te zitten. Over het strand zijn we naar de Pinacle gereden, een rotsformatie van zandsteen. Daar werd nog de mogelijkheid geboden met een vliegtuig een rondvlucht te maken. Wij hebben dat niet gedaan, te veel wind en denk dat we moet veel meer zouden zien dan we al gezien hadden. Weer over het strand terug, dat was echt hotsen en botsen. De chauffeur had haast, hij moest de bus nog wassen en ons op tijd weer bij de boot afleveren. Uiteindelijk paste alles in het schema en na een uitstapje van 11 uur werden we weer keurig voor ons hotel afgezet. Het was weer een geslaagde dag die we niet hadden willen missen. Morgen gaan we verder naar Gladstone, benieuwd wat ons daar weer wacht.

1. Annelie Bijl:
    9 november 2017
    Klinkt allemaal weer fantastisch en leuk dat jullie de visarend ook hebben gezien niets is mooier om dat echt in de natuur te beleven, prachtig!
    Op naar Gladstone, we kijken er alweer naar uit. Groetjes
  2. Betty en Lou:
    9 november 2017
    Jullie maken het wel heel spannend met zulke autoritten . Voor ons heel herkenbaar, hebben dit meegemaakt in Lesotho.
    Geniet van de mooie natuur en het lekkere eten. Groetjes