Zondag 13 oktober 2019

Zondag 13 oktober 2019

Zondag is een uitslaap dag en dat geldt ook voor onze reis door Namibië. De vertrektijd naar Kolmanskop is 09.30 uur. Maar uitslapen op een reis is een beetje zonde van de tijd dus hebben wij om 07.30 uur afgesproken te gaan ontbijten en kunnen daardoor vóór vertrek nog even Lüderitz in. Lüderitz is een kustplaats die door de koloniale bouwstijl een Duits karakter heeft.

Van Lúderitz naar Kolmanskop is 20 minuten met de bus, dus kunnen we met de rondleiding die om 10.00 uur begint mee.

Er is een keuze tussen Duits, Engels of Afrikaans talige gids, wij kiezen voor de laatste. Per slot hebben wij al zo lang geluisterd naar onze Zuid Afrikaanse reisleider dat we het al best verstaan. Bovendien is hij de leukste van de drie.

Bij de eerste uitleg houden Maarten en Johan en voor gezien. Zij vrezen dat er na de rondleiding van 50 minuten te weinig tijd overblijft om genoeg foto’s te kunnen maken. Tineke en ik lopen netjes mee en we vermaken ons prima. Het is een heel interessant verhaal en wij staan ervan versteld dat de inwoners van Kolmanskop in de vorige eeuw al zo’n luxe leven hadden  in vergelijking met de andere inwoners van Namibië. Maar uiteindelijk zijn de mijnwerkers, die op zoek waren naar diamanten, vertrokken uit Kolmanskop en heeft het woestijnzand alle bewoners verdreven. Het is een heel bijzonder gezicht als je ziet hoe de huizen, de winkels, het ziekenhuis en de school er nu uitzien. Alles ligt vol zand maar is ook heel fotogeniek. Na afloop van de rondleiding demonstreert onze gids de akoestiek van de zaal in het gemeenschapshuis, wat is gerestaureerd, door het lied “Halleluha” te zingen waarbij hij zich op de piano begeleid. Wat klonk dat mooi. Kippenvel!

Om 12.00 uur zijn we weer terug in Lüderitz en kopen bij de Spar broodjes voor de lunch die we bij de haven, heerlijk in het zonnetje nuttigen. Dan gaan we Lüderitz verder verkennen. We bekijken wat oude gebouwen en klimmen de heuvel op naar de kerk vanwaar we een mooi uitzicht hebben over de haven en het plaatsje. Na nog een terrasje gepikt te hebben gaan we naar het hotel, waar we nog een potje” Boerenbridge” spelen wat ik voor de verandering eens win.

We eten met als gisteren weer in het hotel, in één woord geweldig. Afwachten wat het morgen wordt. We vertrekken morgen om 10.00 uur richting de Namib woestijn.

1. Annelie Bijl:
    14 oktober 2019
    Het klinkt allemaal fantastisch zo fijn dat jullie het goed hebben. Gr.Dick en Annelie
  2. Hans en Hermien:
    14 oktober 2019
    Leuk om daar een Spar te hebben. Doet ons aan vroeger denken, maar hier komt hij ook steeds meer terug. Wat een bijzondere foto's met al dat zand. Lieve groeten