Maandag 21 oktober 2019

21 oktober 2019 - Kunene Region, Namibië

Maandag 21 oktober 2019

Vandaag vroeg op want we gaan de hele dag het Etosha Park in. Benieuwd wat we vandaag gaan zien. We vertrekken om 06.30 uur met onze bus naar het park en om 07.00 uur stappen we over op de safari wagens. Onze chauffeur/ranger is Ronaldo net als gisteren.

Het eerste dier dat we zien is een Arend hoog in de boom. Dan rijden we verder en zien en Leeuw en leeuwin op een vrij open vlakte liggen. Voor ons is het zoeken maar Ronaldo heeft er oog voor. Dat blijkt ook later op de dag wanneer we naar een plek rijden waar drie leeuwen in het water staan. In de verte komen er nog vier aanlopen. We kijken even wat er gaat gebeuren, dan zegt Ronaldo dat hij de auto gaat verplaatsen. Op dat moment staat er nog niemand op die plek want iedereen wil de leeuwen zien, maar wat blijkt, de leeuwen zoeken de schaduw op onder de boom waar wij voor gaan staan. Ze komen heel langzaam aangelopen, één ervan komt recht op onze wagen af. Een prachtig gezicht. We kijken onze ogen uit.

We rijden weer verder en zien springbokken, struisvogels, wildebeesten, jakhals. Om 12.00 uur gaan we naar een resort binnen het park om te lunchen. We gaan een pauze van drie uur inlassen, het is te heet en de dieren laten zich met deze hitte ook niet zien, het is inmiddels 40 graden.

We kijken nog wat rond bij de waterplaats op het resort en zien te Oryxen in het water staan. Om 15.00 uur vervolgen we onze rit. Echt koeler is het niet geworden. We rijden richting de plaats waar olifanten komen drinken en treffen er drie grote Bulls aan. Een gaat al snel aan de wandel, die volgen we even voor wat opnames. De andere twee blijven bij het water, ze staan zich te koelen door water achter de oren te spuiten en met de oren te flapperen.  Ze krijgen gezelschap van zebra’s en oryxen. Van de Big Five hebben we de zwarte neushoorn en het luipaard nog niet gezien in Etosha, daar hebben we nog een paar uur de tijd voor. Na een tijdje rijden ontdekt onze ranger een neushoorn maar die is met het blote oog nauwelijks te zien. Door de verrekijker zie ik hem wel maar voor de foto is hij te ver weg. We rijden weer door tot de ranger opnieuw een neushoorn ontdekt, nu heel dicht bij. Het logge beest komt in beweging en komt onze kant op. De ranger heeft respect voor de neushoorn en maakt plaats zodat hij ongestoord het pad kan oversteken.

Inmiddels is het bijna zes uur, de tijd dat wij weer opgehaald worden door onze eigen bus. Het luipaard moeten we dus maar vergeten, die laat zich niet zo makkelijk zien. We hadden er natuurlijk al een paar in de Kalahari gezien.

Dankzij onze voortreffelijke ranger hebben we toch heel veel gezien en beleefd.Onze ranger is geboren en getogen in Etosha en weet echt heel veel van de dieren die in het park leven. Hij ontdekt ook kleine vogels die onder een boom in de schaduw staan, grote vogels in de bomen en weet ze ook allemaal bij naam te noemen.

We rijden terug naar onze lodge en willen vóór het eten nog even douchen, maar er komt geen water uit de kraan. Gelukkig is dit na vijf minuten opgelost en kunnen we alsnog het stof van onze lijven spoelen.

Na een voortreffelijke maaltijd zoeken we onze kamer weer op. Morgen vertrekken we niet zo vroeg. De laatste volle dag gaat de tocht naar Waterberg Plateau.

1. Hans en Hermien:
    21 oktober 2019
    Weer een mooi verslag. Nog een paar dagen, dan komen jullie weer onze kant uit.
    Geniet nog van de laatste dagen.
    Lieve groeten
  2. Betty en Lou:
    21 oktober 2019
    Waar blijven de stokstaartjes? Niet gespot?
    Wel schitterend om de leeuwen te zien van zo dichtbij!
    Nog fijne dagen! Tot later.
  3. Annelie Bijl:
    21 oktober 2019
    Weer prachtige foto,s en geweldig om al deze dieren te spotten. Geniet nog maar van de komende dagen. Groetjes