Adelaide tot Glen Helen

24 oktober 2017 - Glenelg, Australië

Zondag 22 oktober

Het was vroeg opstaan vandaag, om 8.30 uur zouden we de boot richting Cap Jerwis weer nemen. Voor het ontbijt was het nog te vroeg daarom hadden we van het hotel ieder een pakje melk en cornflakes gekregen. Dat was ons ontbijt. De tocht naar de boot verliep voorspoedig en onderweg zagen we nog heel wat Kangoroo’s. Een Belgisch team van de Solar Challenge race stond ook bij de boot te wachten voor de overtocht. Daar even en praatje mee gemaakt. Zij kwamen van de universiteit van Leuven en waren er trots op dat ze Twente hadden verslagen. Bij Cape Jerwis aangekomen hebben we de weg naar Hahndorf genomen. Een van oorsprong Duitse nederzetting en nu een toeristische attractie. Alleen eethuisjes en souvenir winkels. Gauw verder dus naar Glenelg waar ons hotel voor vandaag staat. Met de tram zijn we naar het centrum van Adelaide gegaan. Het centrum is zowel oud als nieuw alle bouwstijlen door elkaar maar dat is niet echt storend. De fontein waar de winnaars van de Challenge race insprongen op het Victoriaplein hebben we ook gezien. Adelaide is een erg schone stad en de mensen zijn er erg vriendelijk , dat geldt trouwens voor iedereen die we tot nu toe hebben ontmoet. Met de tram zijn we daarna naar de pier van Glenelg ( het Scheveningen van Adelaide) gegaan. Openbaar vervoer is hier gratis voor mensen boven de 60, ideaal voor toeristen zoals wij. In Glenelg hebben we een heerlijke pizza gegeten, een welkome afwisseling voor al het vlees en vis van de laatste dagen. Morgen onze Kia Carnival inleveren en het vliegtuig naar Alice Springs nemen. Daar zal het wat warmer zijn hier (15gr).

Maandag 23 oktober

Om acht uur afgesproken voor het ontbijt, was even anders dan gisteren. Het was weer smullen. Na het ontbijt richting vliegveld gereden waar we afscheid hebben genomen van onze zeer ruime Kia Carnival. Het vliegveld van Adelaide is heel modern en erg mooi. Vanaf Adelaide gaan vluchten naar alle uithoeken van Australië. Wij zijn natuurlijk  gewend dat je geen flesjes drinken in het vliegtuig mag meenemen, dus voor we door de security wilden gaan nog snel even een slok genomen toen een oudere dame, ( 80 jr ?)werkzaam op de luchthaven, naar ons toe kwam en vroeg waar de vlucht heenging. Naar Alice Springs, binnenlandse vlucht, mag je gewoon je gevulde flesje drinken meenemen. Weer wat geleerd. Volgende les bij de security. Parapluutje in de rugzak moest gecontroleerd worden. Dit is omdat bij de aanslag  in  Brussel de explosieven in een paraplu zaten. Volgende keer dus paraplu in de koffer.

Na een vlucht van bijna twee uur in Alice Springs aangekomen, huurauto opgehaald en naar het Ibis Styles hotel gereden. Het is hier 35 Gr een hele overgang vanuit Adelaide. De auto is een Toyota RAV4, wel wat kleiner dan de vorige maar alles past.  Toen  op weg naar de toeristen  info waar we een permit moeten halen Om morgen het gebied van de Anoriginals in te mogen. Het nodige water ingeslagen zodat we morgen niet zonder staan. Nog wat gegeten in het centrum en terug naar het hotel gelopen. Morgen gaan we echt de “Outback” in.

Dinsdag 24 oktober

Na het continental breakfast eerst naar de toeristen info voor de permit. Daarna naar het Ghan museum.(de trein die rijdt tussen Darwin en Adelaide), even een kijkje nemen. Dat hebben we van buiten gezien , we waren nog te vroeg en vreesden dat er binnen miet veel meer te zien zou zijn. Nog bij het station gekeken of de huidige Ghan  er stond maar die hebben we niet gezien. Op naar onze volgende overnachtingsplaats Glen Helen. Onderweg kwamen verschillende kloven tegen waar we zijn gestapt, Het was bij elke kloof weer de moeite waard. De eerst kloof was Simpsons  Gap, de tweede Ellerie Creek big hole, ook  erg mooi. Gelukkig waren de afstanden vanaf de parkeerplaatsen naar het begin van de kloven niet zo groot want bij een temperatuur van bijna 40 Gr en nauwelijks schaduw loop je al gauw te puffen. Bij ons motel ligt ook een prachtige kloof waarin de rivier Finke ontspringt en begint aan een loop van meer dan 700 km. We eten straks hier in het resort, in 2012 en 2014 hebben zij een award  gekregen voor beste keuken in de Outback. Morgen gaat de tocht naar Kings Canion.

1. Annelie Bijl:
    24 oktober 2017
    Leuk weer jullie verhaal, de foto met de schapen doen ons herinneren aan Nieuw Zeeland,
    Maar Australie is natuurlijk ook zo,n groot schapenland.
    Veel plezier bij de Aboriginals en misschien mogen jullie nog wel de Digirido bespelen.
    Wij kijken weer uit naar het volgende verslag. Groetjes Dick en Annelie
  2. Betty en Lou:
    24 oktober 2017
    Corrie, allereerst dank voor jouw moeite. Nu zijn wij weer in staat jullie interessante en indrukwekkende verhalen te volgen.
    Groet, Betty en Lou.
  3. Patrick Bijl:
    24 oktober 2017
    Weer heel erg leuk om te lezen hoe jullie je zo vermaken daar aan de andere kant.

Zo zijn we er zelf ook een beetje bij. Heel veel liefs uit het regenachtige Nederland.

Pat en Marjon
  4. Otto en Anneke:
    24 oktober 2017
    Bedankt weer voor de mooie verhalen. We merken dat jullie het echt naar jullie zin hebben. We verheugen ons alweer op de volgende foto’s en verhalen. Liefs en verder veel plezier. 😘
  5. Antoine en Jeanne:
    25 oktober 2017
    Mooie verhalen en mooie foto's. Veel plezier en we kijken weer uit naar het volgende verslag