Donderdag 10-10-2019

10 oktober 2019 - Hardap, Namibië

Donderdag, 10 oktober 2019

Op de afgesproken tijd ontmoeten we Tineke en Maarten om samen te ontbijten. Het ontbijt is keurig verzorgd, er ontbreekt ons aan niets, we kunnen zonder hongergevoel aan de reis naar de Kalahari beginnen. Nadat alle koffers we in de bus geladen zijn vertrekken we om 09.00 uur.

We rijden door een gebied wat erg kaal is. Af en toe zien we een springbok, een paar wilde honden en verder nog wat geiten en koeien. Waar die laatste twee van moeten leven is mij een raadsel, ze zien er dan ook erg mager uit. De koffiestop is bij een benzinestation waar ook een shop bij is. Johan koopt er een heel mooi fotoboek voor het geval de eigen foto’s minder zouden uitvallen, wat eigenlijk nooit het geval is. Bij het benzinestation is ook een kleine tentoonstelling ingericht over de Rejoboth. Dit is een bevolkingsgroep die zichzelf de” Bastaards” noemt. Het is een mengeling van blanke mannen die trouwden met inheemse vrouwen. Kinderen uit deze huwelijken werden vaak door de overige inwoners als bastaard beschouwd. Die kinderen hebben zich daarom verenigd en hebben de Rehoboth gesticht. Je zou het min of meer kunnen vergelijken met de Amies in Amerika.

Na de stop vervolgen we de weg richting Mariënthal. De inwoners leven daar hoofdzakelijk van de landbouw en veeteelt want juist daar is wel voldoende water. Het is een oase in de woestijn. Na Mariënthal wordt de weg en stuk stoffiger, het asfalt is op. Na 35 km bereiken we de lodge waar we gaan overnachten, De Lapa Lange Lodge. Dat ziet er geweldig uit. We werden verwelkomt met een drankje en een warm doekje om het stof van je gezicht en handen te verwijderen. Was nodig. Na de koffers in de kamer, die er fantastisch uitziet, te hebben gezet gaan we lunchen in het restaurant, ook weer zo’n mooi gebouw. Het smaakt voortreffelijk. Nog even het terrein, wat door hoog hekwerk met prikkeldraad is omringd. Buiten het hek zien we wat springbokken en als we verder lopen en een keer achterom kijken, ontdekken we een groepje luipaarden onder een boom, een geweldig mooi gezicht. Terwijl we terug naar onze lodge lopen zien we bij de vijver twee witte neushoorns aan komen lopen. Een geweldig gezicht deze dieren van zijn dichtbij te zien.

We hebben ingeschreven voor de sundowner tocht en worden om 16.45 opgehaald. In twee safari-auto”s gaan we het wildpark achter onze lodge in. De eerste die we tegengekomen zijn het koppeltje neushoorns, die scharrelen nog bij de vijver rond, en imposant gezicht. Verder het park in komen we heel wat wild tegen: Het blauwe wildebeest; drie giraffen; waterbokken; eland herten; springbokken; zwarte wildebeesten; zebra’s; korhoenders; struisvogels; twee vossen. Dat alles zagen we net voor de zonsondergang, wat in de woestijn in prachtig gezicht is. Als verrassing werden we door de chauffeurs getrakteerd op een hapje en een drankje, een bijzondere belevenis in de wildernis. Terug bij de loge stond ons een heerlijk diner te wachten wat werd verzorgd door bijzonder vriendelijk personeel, niets was teveel voor ze, zelfs een dansje werd er opgevoerd op een liedje over Amaroela ( een Afrikaans likeurtje).

Morgen vertrekken we vroeg richting Fish River Canyon.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annelie Bijl:
    10 oktober 2019
    Geweldig om te lezen en fantastisch dat jullie zoveel wild hebben gezien. Het zal zo in de avondschemer een prachtig gezicht zijn geweest. Morgen weer verder gaan genieten. Gr. Dick en Annelie
  2. Betty en Lou:
    10 oktober 2019
    Wij zien het zo voor ons: 2 nachten in Marienthal; wat een rust en stilte in de woestijn.
    Het vervolg wordt nog indrukwekkender.
    Veel plezier.
  3. Her en Milly:
    11 oktober 2019
    Het uitgebreide reisverslag laat ons meegenieten van jullie schitterende reis,
    Nog veel plezier en vooral genieten ,
    Lieve groeten Milly en Her.
  4. Rinza Kleter:
    11 oktober 2019
    Wat bijzonder dat jullie zoveel wilde dieren zien en heel speciaal een koppeltje neushoorns. Prachtige foto's. Geniet van jullie reis, op afstand geniet ik mee.
    Warme groet, Rinza
  5. Hans en Hermien:
    11 oktober 2019
    Wat een prachtige foto's. Wij genieten er ook van. Lieve groeten
  6. Leo:
    Mooi verhaal en foto's