Lake Louise

28 augustus 2018

Maandag 27 augustus
Om 09.10 uur verlaten we de camping in Jasper en gaan op weg naar Lake Louise. Een rit van 240 km en onderweg valt er het nodige te bekijken.
De eerste stop is bij de Athabasca watervallen. We maken daar een rondwandeling en ook deze waterval is weer prachtig. Het water gaat er heel wild tekeer en er is een groot verval . Er zijn verschillende uitkijkpunten gecreëerd waar je goed zicht hebt op het verloop.
We rijden de Icefield Parkway en het zicht op de Rocky Mountains overweldigend. Halverwege komen we bij de Sky Walk, een uitzichtpunt met een glazen bodem. Dat willen we graag gaan bekijken maar daarvoor moet je eerst 6 km verder bij het Icefield Center een toer boeken. Je kan dit ook combineren met een rit over de gletsjer, dat gaat dan met bussen met speciale banden die op ijs kunnen rijden. Dat hoeft voor ons niet dus boeken we de toer naar de Sky Walk. We rijden dus met de bus weer 6km terug en gaan dan de Sky Walk lopen. Daar sta je dan boven een gapend gat waar ook nog tientallen watervallen uit de bergen gutsen en op de achtergrond de reusachtige bergen van de Rocky Mountains te zien zijn. Heel bijzonder hoe dit gemaakt is. Het uitzicht is adembenemend.
De bus weer terug en met de camper weer verder. Onderweg nog een paar keer gestopt bij een mooi plaatje, maar je kan wel foto’s blijven schieten zo mooi is het.
Het adres van de camping was nog even een ding. Omdat de camping weer in een Nationaal Park ligt is het adres via de navigatie niet makkelijk te vinden. Nagevraagd bij het station van de berglift en na de duidelijke uitleg van de vriendelijke dame, vinden we de camping. Gelukkig hebben we gereserveerd want ook hier hangt een bordje”vol”. Onze plek is ruim en schoon net als de toiletten en douches.
Vanavond maken we wat te eten in de camper en de plannen voor morgen zijn Lake Louise en Moraine Lake.

Dinsdag 28 augustus
We vertrekken vroeg om de drukte bij Lake Louise voor te zijn. We vinden een parkeerplaats voor onze camper op de bovenste parkeerplaats, het dichts bij het Lake.
Als we bij het meer zelf aankomen is het daar al een drukte van belang, je rolt bijna over de Chinezen en Japanners die natuurlijk alleen komen voor het uitzicht op het meer, dan met de hele familie op de foto en weer de bus in naar de volgende stop.
Omdat het weer niet zo bijzonder is beginnen wij aan de wandeling naar Lake Agnes, een rondwandeling van 2,5 tot 3 uur. Het is een hele klim en er zijn dan ook aanmerkelijk minder mensen dan beneden bij het meer die deze trail gaan lopen. Het uitzicht op het meer is steeds wisselend en erg mooi. De temperatuur is niet erg hoog, ik schat minder dan 10gr want van mijn jas, fleece en polo heb ik absoluut geen last. Na ruim 2,5 km komen we bij Mirror Lake, niet groot maar wel mooi gelegen met een schitterende achtergrond die in het water weerspiegelt. Het is de Big Beehive waar we later langs teruggaan. Van het Mirror Lake is het nog 800m klimmen en dan hebben we Lake Agnes bereikt. Ook dit meer ligt weer prachtig, eigenlijk kan je niet zeggen wat mooier is, het is allemaal bijzonder mooi.
We dalen langs een ander pad weer af, niet makkelijk want het is steiler en met meer keien, maar het lukt, we doen het kalm aan.
We komen onderweg nog een “Least Chipmunk” tegen, een klein soort eekhoorn met strepen vanaf zijn snuit tot zijn staart. Het beestje was druk bezig zijn wintervoorraad aan te vullen.
Weer terug beneden bij Lake Louise zijn we aan de andere kant van het meer nog ruim 1 km omhoog gelopen om uitzicht te hebben op het meer en het Fairmont hotel Lake Louise. Een enorm hotel en het ligt schitterend. De klim is de moeite waard, het uitzicht is weer prachtig.
Moraine Lake is het volgende meer dat we willen bezoeken maar dat gaat vandaag niet lukken, de parkeerplaatsen daar zijn vol en dan wordt de weg afgesloten. Later zou je het natuurlijk nog eens kunnen proberen, maar dan lukt het misschien weer niet. We gaan naar de toeristeninfo, waar trouwens ook WiFi is zodat ik weer wat kan versturen voor mijn blog, en vragen naar de mogelijkheid  Moraine Lake toch te zien. Er rijdt een shuttle elk kwartier van een bepaalde parkeerplaats. Dat gaan we dus morgen ochtend doen voor we naar Banff rijden. De rit morgen naar Banff is maar 60km dus tijd genoeg voor Moraine Lake.
We lopen nog even naar Lake Louise Village en naar het station. In het station is tegenwoordig een restaurant gevestigd en wij besluiten daar wat te eten. Het eten is prima en tot onze grote verrassing stopt ook nog de Rocky Mouteneer, de trein die van Jasper naar Banff rijdt. Hij rijdt drie keer per week en brengt en haalt de gasten van het Fairmont hotel Lake Louise. Het is een machtig gezicht, drie van die grote locs met daar achter een aantal coupes’s. Mooie afsluiting van de dag.

1. Annelie Bijl:
    29 augustus 2018
    Prachtig en wat een rotsformaties geweldig. En ook mevr/hr eekhoorn die zich zo mooi laat fotograferen. Geweldig nu op naar Banff ben benieuwd. Groetjes
  2. Patrick Bijl:
    29 augustus 2018
    Wat een prachtige foto's weer en een nog mooier verhaal.

Groetjes,

Patrick & Marjon
  3. Betty en Lou:
    30 augustus 2018
    Mooie natuur foto's Deze natuur-indrukken vergeet je jouw leven niet meer.
    Goede reis verder.
    Hartelijke groet, Betty en Lou.