Banff

1 september 2018

Woensdag 29 augustus
Vandaag geen haast om op pad te gaan. We vertrekken om
09.15 uur richting de shuttle die ons naar Moraine Lake zal brengen. De parkeerplaats is makkelijk te vinden en we kopen kaartjes voor de bus. Het is met de bus nog een half uur rijden naar Moraine Lake en inderdaad ook vandaag is de weg afgesloten voor voertuigen omdat de parkeerplaats bij het Lake vol is. Er is ook niet veel plaats voor auto’s en voor campers zijn er maar 15 plaatsen. Aangekomen bij het meer gaan we beginnen aan een klim van 600 meter. Boven is het uitzicht geweldig, een plaatje. Het Moraine Lake met tien omringende bergen. Dit plaatje stond op het oude 20 Dollar biljet.
We wandelen nog een stukje langs het meer en houden het dan voor gezien, mede omdat het er nogal koud is. De zon laat zich niet zien en er staat een koude wind. We gaan weer met de shuttle terug naar onze camper en rijden via de Trans CanadaHighway naar Banff. We gaan eerst naar de golfbaan ,die één van de mooiste banen van Canada zou moeten zijn. De baan ligt er inderdaad schitterend bij en heeft een enorme oppervlakte, jong en oud rijdt dan ook in een karretje. We gaan lunchen in het clubhuis met uitzicht over de baan.
Het wordt tijd de camping op te zoeken die even boven Banff ligt. Het is weer een camping in een park, we hebben een ruime plaats onder de bomen en alles ziet er keurig uit. Vanaf de camping rijdt er een shuttle heen en weer naar Banff, de camper kan dus een paar dagen op zijn plek blijven staan. We nemen nog even de bus naar Banff en neuzen daar wat rond. Bij het toeristen centrum halen we nog wat informatie over wandelingen die we morgen willen maken.
Het begint te regenen, we nemen de bus terug en gaan wat te eten maken in de camper. Hopelijk is het morgen beter weer.

Donderdag 30 augustus
Na het ontbijt beginnen we aan onze eerste wandeling van vandaag, het is droog maar heel fris. Een jas is niet overbodig. We lopen eerst bergop richting de Hoodoos. Het is een zandsteenformatie in een prachtig landschap met uitzicht op de Bow River. We maken wat foto’s en lopen dan richting Banff langs de rivier. Het is een mooie wandeling van in totaal bijna 5 km. In Banff aangekomen hebben we weer zicht op de Bow River waterval, maar dan van de andere kant dan gisteren.
We gaan Banff in en komen bij de Cascade Gardens, schitterende tuinen met van daaruit een prachtig overzicht over Banff.
Nog even bij de toeristeninfo naar binnen voor een kaart van alle trails die er te lopen zijn in de omgeving van Banff. Daar krijgen we een tip van een medewerkster die met een Nederlander is getrouwd, dat een straat verder een bakker zit die heel goed brood en sandwiches verkoopt. De zaak heet White Flour en inderdaad de sandwich die wij bestellen smaakt voortreffelijk.
We gaan richting station en bekijken het gebouw. Ziet er vanbinnen veel mooier uit dan verwacht. Er is ook een toeristeninfo in gevestigd. We vragen naar informatie over de Rocky Mountaineer, maar die kan je alleen via internet krijgen en soms wanneer de trein daar stopt.
Buiten zien we een bord staan met daarop de vertrektijden van de shuttle naar de Johnston canyon. Het is 13.45 uur en de bus staat klaar voor vertrek. De chauffeur, een vrouw, doet de deur open en vraagt of we nog mee willen. We besluiten mee te gaan maar hebben nog geen kaartjes en de kaartenverkoopster is nergens meer te zien. De chauffeuse zegt dat we ook bij terugkomst kunnen betalen en wij beloven dat te doen. De Johnston canyon ligt zo’n 20km boven Banff, we rijden er in 25 minuten naar toe. Het is een prachtige kloof waar veel toeristen komen, de parkeerplaats is overvol en langs de weg staan de auto’s geparkeerd. De keuze om dit met de shuttle te is nog niet zo slecht.
We lopen eerst naar de Lower Falls en besluiten door te lopen naar de Upper Falls. Wel weer een hele klim maar het pad is goed. De moeite wordt weer beloond met het zicht op een prachtige waterval. Terug naar de bus en daar treffen we weer dezelfde chauffeuse en een echtpaar uit Ierland en een ander paar uit Amerika. We raken met elkaar aan de praat en het wordt nog een gezellige terugrit.
Terug in Banff nemen we de shuttle weer naar  de camping en maken zelf wat te eten klaar, de koelkast moet leeg want het einde van de reis nadert. Morgen richting Canmore dat hier 30 km vandaan ligt.

1. Annelie Bijl:
    1 september 2018
    Prachtig, wat een natuurschoon.
  2. Patrick Bijl:
    2 september 2018