Jasper

Zaterdag 25 augustus
Vandaag rijden we het langste traject van onze reis, Wells Gray PP- Jasper 350 km. We staan daarom weer vroeg op en nadat alle kampeerrituelen, watertank vullen; vuil water dumpen en de elektriciteitskabel afkoppelen, zijn gedaan rijden we eerst nog even naar de Helmckens Falls, die gisteren dicht was vanwege de brand. Maar ook vandaag is deze waterval nog gesloten.

Het is mistig en af en toe valt er wat regen bij een temperatuur van ongeveer 17gr, niet al te warm.
We gaan richting Jasper via de Yellowhead Hwy, een mooie route waarbij we langs de North Thomson River rijden, die regelmatig de weg kruist en soms heel rustig en dan weer heel wild zijn weg zoekt. Ook een spoorwegtraject  loopt langs de Yellowhead Hwy, volgens mij hoofdzakelijk gebruikt voor containervervoer. Ik heb geen personentreinen gezien maar wat mij wel opviel, dat hier twee containers op elkaar vervoerd worden. De snelheid van de trein is erg laag, bij de overgang moet je wel even geduld hebben.
Verder onderweg weer de nodige meren en watervallen gezien maar niet gestopt vanwege de tijd en het weer. Je kan niet alles zien, je moet keuzes maken.
In Valemount zijn we even gestopt bij de toeristen info en hebben daar op de parkeerplaats onze lunch genuttigd.
Doorgereden naar de ingang van het Jasper National Park waar we een vignet voor zes dagen Nationale Parken hebben gekocht. Even later arriveren we bij de door ons gereserveerde camping. Goed dat we gereserveerd hebben want alles is vol en het is hier toch echt groot. We hebben een ruime plek onder de bomen met een picnic tafel en een vuurkorf. Het is een natuurcamping midden in het Jasper NP maar de wc’s en douches zijn heel schoon en ruim voorradig, dat zijn we al wel eens anders tegengekomen. Overal hangen natuurlijk weer waarschuwingen voor de beren die toch ook regelmatig de camping bezoeken, duidelijk te zien aan de boom waar we naast staan. Wapiti’s lopen hier ook volop rond, er wordt dan ook gevraagd deze beesten niet te voeren.
De klok hebben we al weer één uur vooruit gezet, dus was het ineens vier i.p.v. drie uur toe we hier arriveerden.
Na de camping te hebben verkend zijn we naar Jasper gelopen, volgens de beschrijving 3km maar ik denk iets meer anders lopen wij daar geen 50 minuten over. Jasper zelf is heel toeristisch en gericht op buitenactiviteiten. Terug op weg naar de camping zien we een hele roedel Wapiti’s op en langs de weg. Het zijn behoorlijk grote beesten die zich van het verkeer en de omgeving weinig aantrekken. Geef ze eigenlijk nog gelijk ook, dit is hun leefgebied, wij zijn de indringers.
Omdat de beren excursie al helemaal volgeboekt is gaan we morgen zelf op zoek op aanwijzing van de vrouw bij het boekingskantoor. Benieuwd of we een beer gaan zien en wie weet komt er nog een naar de camper (hoop van niet).

Zondag 26 augustus
Het regent als we opstaan en het ziet ernaar uit dat het voorlopig ook niet droog gaat worden. De Sky Tram dat wordt niks want boven is het uitzicht natuurlijk ook niet denderend. We besluiten de Maligne Canyon Trail te gaan lopen en vertrekken rond 10.00 uur van de parkeerplaats bij brug 6 voor een wandeling van ongeveer 4,5 uur. Volgens de beschrijvingen moet dit een van de mooiste wandelingen zijn, we gaan het controleren.
Al direct in het begin is het uitzicht prachtig en ondanks de regen zijn er toch wel aardig wat mensen onderweg. Het is weer klimmen en dalen en zo langs het water is het af en toe heel glibberig. Maar de uitzichten worden steeds mooier, de ene waterval nog spectaculairder dan de ander. Vooral de laatste bij de eerste brug is geweldig, daar spuit het water uit verschillende gaten en de kloof die door het water is uitgesleten is adembenemend mooi. We zijn blij dat we voor deze wandeling hebben gekozen en het boekje heeft niets teveel beloofd. Boven bij brug 1 is ook een restaurant waar we wat te drinken nemen en proberen onze kleding een beetje te laten drogen, het regent nog steeds. We nemen een andere route terug naar brug 6, ook deze route die meer door het bos loopt is mooi met af en toe uitzicht op de omliggende bergen voor zover dit met deze regen mogelijk is. Rond twee uur zijn we weer bij de camper en maken onze lunch. Dan gaan we nog even de bezienswaardigheden van Jasper bekijken zoals een oude stoomlocomotief en het station van Jasper. Ook het station is de moeite van het bekijken waard, heel mooie wachthal. Af en toe vertrekt hier nog een personentrein maar het meeste vervoer op de rails zijn de containers.
We drinken nog wat in Jasper en gaan dan terug naar de camping. Vandaag eten we de zalm die we in Ucluelet hebben gekregen, het is een prachtig , bijna rood stuk zalm en het smaakt ons voortreffelijk.
Morgen gaan we verder naar Lake Louise, 240km hier vandaan. Ook weer een Nationaal Park.

1. Patrick Bijl:
    Prachtig weer! 😀
  2. Hans en Hermien:
    28 augustus 2018
    Mooi verslag weer. Geniet nog deze week.
    Lieve groeten
  3. Annelie Bijl:
    29 augustus 2018
    Zo te lezen weer een prachtige omgeving, jammer dat het zo regende maar ja dat hebt je niet voor het zeggen. Verder weer veel plezier gewenst! Groetjes
  4. Otto en Anneke:
    31 augustus 2018
    We hebben het gevoel dat jullie het genieten. Prachtige foto’s en verhalen.