Woensdag, 16 oktober 2019

16 oktober 2019 - Swakopmund, Namibië

Woensdag, 16 oktober 2019

Weer vroeg op dag vandaag, we vertrekken om 07.00 uur. Vandaag gaat de rit richting Swakopmund, een plaats aan de kust waar we twee nachten gaan blijven.

De eerste stop is in Solitaire, het kleinste dorp van Namibië dat claimt de beste appeltaart van Namibië te verkopen. Dat gaan we dus testen. Om negen uur zijn we in Solitaire en bestellen bij de bakker koffie met appeltaart. Het smaakt voortreffelijk. De oprichter van het dorp was de bakker Moose Mcgregor. Twintig jaar geleden was het dorp niets meer dan in bakkerij, en benzinestation en een kleine werkplaats om auto’s te repareren. Nu is er een café en bakkerij maar ook nog een resort, wat er prachtig uitziet. De Nederlander Ton van der Lee heeft destijds het café geopend en een boek over Solitaire geschreven. De titel van het boek is ook” Solitair”".

We gaan weer verder op weg, het is ongeveer nog drie en een half uur rijden naar Swakopmund en de weg is meer dan slecht. Langs de kant van de weg zijn de kapotte banden die zijn achtergelaten niet te tellen. Maar de uitzichten zijn prachtig. We passeren de Steenbokskeerkring en stappen uit bij het bord om foto’s te maken.

Dan weer verder over de Kruisep pass, echt schitterend. Daarna komen we bij de Kruisep kloof. We stoppen bij de kloof om foto’s te maken van dit bijzondere landschap dat vroeger en binnenmeer geweest is. Ongelooflijk wat een oppervlakte.

Omdat er in het hotel geen gelegenheid is om te lunchen, stoppen we weer bij de Spar en verzamelen we onze eigen lunch die we later opeten. De gids geeft ons nog een kleine rondtour door Swakopmund want ook vanavond is er geen mogelijkheid voor een diner in het hotel. Het is over tweeën als we in het hotel arriveren en om die uur worden we opgehaald voor de Township-tour. Broodje eten en we gaan weer op pad.

Met 11 personen van onze groep gaan we mee met de Township Tour. We bezoeken een school maken kennis met de cultuur van de Damara-,Herero- en Ovamba volken die in de Township leven. De kinderen in de school zingen hard en vals, maar de bedoeling is goed. De Herero vrouw vertelt wat over de geschiedenis, maar zij spreekt niet duidelijk dus daar krijgen we niet veel van mee. De Damara en Ovamba dansen er lustig op los, dat is een mooi gezicht.

Om zes uur zijn we weer bij het hotel en we besluiten een restaurant te gaan zoeken. We lopen langs de boulevard en vinden in de buurt van de vuurtoren een restaurant dat er goed uitzicht. Dat blijkt een goede keuze want het eten is geweldig. De seafood pizza is zo groot dat ik aan de helft genoeg heb. De andere helft krijgen we mee in een doggybag. Misschien dat ons dat morgen smaakt als we van de” Living Dessert tour” terugkomen.

Morgen hoeven we niet zo vroeg op, het vertrek staat gepland om 08.30 uur. We slapen twee nachten in hetzelfde hotel dus dit keer geen koffers klaarzetten.

Benieuwd wat we morgen allemaal te zien en te horen krijgen.

1. Patrick Bijl:
    Prachtig weer! 😘
  2. Hans en Hermien:
    16 oktober 2019
    Weer een mooi verhaal. Blijft spannend.
    Lieve groeten
  3. Betty en Lou:
    16 oktober 2019
    Swakopmund doet nog steeds denken aan de Duitse invloeden. Schoon en goed onderhouden gebouwen. Hopelijk is dat nog zo. De weg er naar toe: pittig met wel de nodige verrassingen.
    Geniet ook morgen van de natuur in de omgeving!
  4. Annelie Bijl:
    16 oktober 2019
    Het klink weer allemaal prachtig , morgen ook weer veel plezier. Groetjes